Musearm|Tennisalbue|Albuesmerter

Kjært barn mange navn. Musearm brukes ofte om smerter i armen som kommer av musebruk. Det kan oppstå smertetilstander som er muskulære eller tendinøse (fra senevev). Tennisalbue er kjent som tendinopati i lateral epikondyl-området, ytterst på utsiden av underarmen og opp mot albuen. Siden dette var en vanlig plage hos tennis-spillere har det fått navnet "tennisalbue". "Golf-albue" oppstår på tilsvarende måte, bare på innsiden av underarmen og albuen. Disse plagene kommer vel så ofte fra helt andre aktiviteter og

lateral epicondylitt, lateral epikondylitt, tennisalbue, musearm, golfalbue, albuesmerter

stikkordet er OVERBELASTNING i en eller annen form. Enten akutt pga mye løfting en dag, eller pga. mange små belastninger over en periode, uten nok hvile, slik at det oppstår inflammasjon eller degenerasjon i senevevet i det aktuelle området. Forekomsten av denne typen plager er stor!

Symptomer: Blant annet smerter ved bruk, løfting, holding av kaffekopp. Smerter ved statisk bæring, ved musebruk etc etc.

Behandling: Det er flere måter å angripe denne problemstillingen på, men det er viktig å treffe på diagnosen. Er det en akutt betennelsestilstand eller er det mer degenerasjon det er snakk om? Er det muskulært, eller er det i senefestet? Er det andre faktorer som er med på å skape problemet?

Alle disse tingene blir nøye vurdert av en osteopat, før behandling og andre tiltak igangsette.

Trykkbølgebehandling kan virke på noen, og kan være svært effektivt. Behandling med nåler kan også være svært effektivt!

Trening er en svært viktig del av rehabiliteringen, og det er enkle øvelser man kan gjøre ila 2 minutter morgen/middag/kveld.

Ta kontakt med din osteopat ved å ringe 92247267 eller bestill time her nå.