Pusteproblemer

Har du pusteproblemer uten alvorlig sykdom? Da kan kanskje din osteopat hjelpe deg. Hvis legen ikke finner noe galt, er det ofte funksjonelle plager, dvs. plager med opphav i muskler og nerver.

Pusteproblemer kan manifestere seg på forskjellig vis. Hos voksne er det forskjellige tegn og symptomer som vil avgjøre om det er snakk om luftveisinfeksjon, angstanfall, astma, ribbeinsbrudd eller låsning i ryggledd i brystryggen eller låsninger i ribbeinsledd inn mot brystryggen.

Ved akutte pusteproblemer er det normalt lurt å kontakte lege. Det kan være ting som astma, lungebetennelse, lungeemboli (blodpropp i lungene), eller annen lungesykdom som ligger bak, og som bør utredes og behandles raskt og effektivt av medisinsk personell ved legevakt eller sykehus.

En osteopat kan typisk hjelpe ved mildere tilstander, der pusten er påvirket. Det er vanlig at det kan oppstå spenninger i muskler og ledd knyttet til puste-apparatet. Spenninger og kramper i muskulatur kan

pusteproblemer, lungeproblemer, Moss osteopati, Osteopat i Moss

gjøre at leddene «låses». Når man bruker bekreper som låsning, så er det egentlig bare en beskrivelse av hvordan det føles. Det er ikke noe som egentlig er låst, men en muskelkrampe som hindrer leddet i å bevege seg normalt pga. muskelspasmer i muskulatur tett inntil leddet.

En osteopat kan raskt, effektivt og skånsomt behandle problemer knyttet til pust ved å behandle:

• ryggens muskler og ledd

• ribbeina, samt muskulatur knyttet til disse

• muskulatur som hjelper lungene å puste

• nakken, og Phrenicus-nerven som innerverer den største pustemuskelen (M. Diaphragma)

• andre muskler i nakken, som kan forstyrre innervasjonen til M. Diaphragma

• brystbenet og spenninger i relasjon til brystbenet

• fasciner og muskler videre oppover mot hals og svelg, som også kan forstyrre luftveiene

• bihuleproblematikk, ved å behandle nervesystem, sirkulasjon og drenering knyttet til hodet.

• viscerale spenninger (spenninger fra indre organer i buken) som øker trykket oppover mot pustemuskelen eller er med å forstyrre nerveaktiviteten opp til nakken via N. Vagus

• med mer...

Når du bestiller time hos Moss Osteopati er du i trygge hender. Osteopaten er trent til å undersøke grundig og til å henvise videre ved mistanke om alvorlig sykdom.

Ring 92247267 hvis du har spørsmål eller bestill time her.